Karst van der Meulen filmt in Baarn Baarnsche Courant, 20 augustus 1984. |
Menig Baarnaar zal de afgelopen dagen gekonstateerd hebben dat men voor hotel De Promenade en in de direkte omgeving van dit hotel druk bezig was met het maken van filmopnamen. Menigeen zal even stil zijn blijven staan om te zien hoe dat feitelijk in werking gaat. Het betrof hier overigens filmopnamen van de in Baarn woonachtige filmregisseur Karst van de Meulen. Castor Film, zoals de maatschappij van van de Meulen heet, is namelijk bezig met de jeugdfilm "Thomas en Senior en de grote geldroof". In juli van dit jaar werden al opnamen voor deze film in het hoofdkantoor van de Rabo-bank aan de Eemnesserweg gemaakt. Het afgelopen weekeinde moesten er buiten-opnamen worden vervaardigd. Ook nu weer bleken enkele kleine scenes soms uren te kosten. De film "Thomas en Senior ..." wordt overigens in zeven delen uitgezonden bij de NCRV. Dat zal gebeuren in oktober/november van het volgend jaar, terwijl rond Kerstmis ´85 er tevens een film in de bioscopen zal verschijnen met dezelfde hoofdrolspelers maar met een nieuw avontuur. |
Opnamen spannende jeugdserie Haarlems Dagblad, 12 september 1984. |
De felle lampen voor de schouwburg, die gisteren werden gebruikt voor filmopnamen, trokken gistermiddag sterk de aandacht. Er waren dan ook heel wat voorbijgangers die even een kijkje kwamen nemen bij deze opnamen voor de zevendelige NCRV-serie voor de jeugd, Thomas en Senior, die eind volgend jaar zal worden uitgezonden. Hoofdrolspelers in deze serie zijn Lex Goudsmit en Bart Steenbeek. Zij komen in deze spannende jeugdserie een bende op het spoor die een schat uit het graf van een farao wil stelen. |
Bart Steenbeek in 't spoor van Danny Het Vrije Volk, 26 september 1984. |
Lijkt-ie op Danny de Munk? Nee, zeggen ze, maar hij wil het wel net zo ver schoppen als de jeugdige ster uit Ciske de Rat. Even voorstellen: Bart Steenbeek, twaalf jaar, naast de in het vak vergrijsde Lex Goudsmit hoofdrolspeler in "Thomas en Senior". De opnamen voor deze nieuwe juegdfilm, die wordt gemaakt als zevendelige televisie-serie (NCRV) én als bioscoopproduktie, zijn dezer dagen begonnen. Karst van der Meulen (links), een man met naam op het gebied van de jeugdfilm, is de regisseur. Voor de volledigheid: in de bioscoop gaat de film "Thomas en Senior op het spoor van Brute Berend" heten. |
Karst van der Meulen en de speelfilms voor de jeugd 'Ik acht mijn publiek te hoog om het aan de commercie te verraden' Trouw, maandag 1 oktober 1984. |
door Afra Botman Fietsers op het bosbad kijken verbaasd op als ze op hun weg Georgette Hagedoorn treffen, die Lex Goudsmit met een pistool onder schot houdt. Dat het hier om een opname voor een speelfilm gaat, maken de camera en grote lampen meteen duidelijk. Volwassenen fietsen dan snel door, kinderen blijven hangen. Ze worden niet weggestuurd de filmploeg is aan rondrennend grut gewend. In de film die wordt opgenomen, “Thomas en Senior” het nieuwste product van Karst van der Meulen, zijn de voornaamste acteurs twaalf en dertien jaar oud. Op de drukste dagen zijn er zo’n dertig jeugdige acteurs op de set. Deze weken worden de laatste scènes opgenomen, volgend najaar wordt de film vertoond. Eerst op de televisie, in een zevendelige serie bij de NCRV. Het vervolgverhaal, met ongeveer dezelfde acteurs, komt in december in de bioscopen. De televisieserie moet op die manier de promotie voor de filmversie verzorgen. "Thomas en Senior" is de zevende jeugdfilm van Karst van der Meulen. De afgelopen weken zond de Vara televisie drie oudere films van zijn hand uit. ‘Martijn en de Magier’, ‘Peter en de Vliegende Autobus’ en Oom Ferdinand en de Toverdrank’. De films van Karst van der Meulen zijn geliefd bij kinderen en de filmcritici. Maar het meeste succes hebben zijn films in het buitenland. Op de festivals in Moskou, Italië, India en nog een heleboel landen sleepte hij prijzen in de wacht. In India en Moskou zitten grote theaters vol met kinderen die smullen van de avonturen van de Nederlandse acteurs en acteurtjes. ,,Ik heb in Calcutta en in Moskou in gigantische zalen gezeten, waar mijn films voor een paar duizend kinderen, met een totaal andere cultuur en achtergrond, werden vertoond. En ze reageerden op dezelfde situaties precies als Nederlandse kinderen: Als het spannend is kun je een speld horen vallen, als het gek is breken ze de zaal af. Dat geeft een raar gevoel, dat ze aan de andere kant van de wereld dingen herkennen, waarvan je hoopt dat ze er iets aan hebben. Trots De jeugdfilm wordt in het buitenland vaak veel serieuzer genomen dan in Nederland in het Oostblok bij voorbeeld zijn er grote festivals voor kinderfilms. Van der Meulen: Daar is de opvoeding een staatsaangelegenheid. De staat financiert de films, waardoor het mogelijk is er heel wat per jaar te maken. Als ze dan toch nog mijn werk aankopen, geeft dat wel een trots gevoel. De films van Van der Meulen krijgen in Nederland geen fractie van de ophef die over | Kassuccessen als ‘Schatjes’ en Ciske de Rat werd gemaakt. Commercie is dan ook niet het eerste doel waar Karst van der Meulen op mikt. Ik acht mijn publiek te hoog om het te verraden aan de commercie. Kinderfilms zijn heel moeilijk te financieren als je je niet aan de commercie wilt binden. Gemiddeld kost een film een miljoen. Voor een gedeelte betaal ik dat zelf, het Productiefonds, een fonds van de overheid en het Bioscoopbedrijf, betaalt ook een groot deel. De bioscopen gaan ervan uit dat het goed is kinderen te lerennaar de bioscoop te gaan. ‘Knokken voor Twee’ en deze film, Thomas en Senior’ worden medegefinancierd door de NCRV. De NCRV begint deze week met de jeugdserie “ Knokken voor Twee’. De gelijknamige speelfilm Ging twee jaar geleden in première in de bioscoop. Helemaal hetzelfde las de speelfilm is de televisieserie niet: ,,Een televisieserie moetje anders opbouwen. Ieder deel, dat 25 minuten duurt, moet in een climax eindigen en in het volgende deel moet je daar weer op terugkomen.’’ Taalgebruik Van de Meulen heeft plannen om iets voor abonnee-tv te gaan maken. ,, Maar alleen op mijn voorwaarden. De samenwerking met de omroepen, en met de NCRV zeker, gaat erg goed. Maar zelfs daar zijn dingen, waar ik het wel moeilijk mee heb. Het taalgebruik bijvoorbeeld. Kinderen hebben een direct en krachtig taalgebruik. Dan kun je ze in een film geen potjandoppie laten zeggen, dat gelooft het publiek niet. Dat geldt overigens niet alleen voor de NCRV hoor, ook de VARA wilde geen woorden als ‘lul’ en ‘klootzak’. Ik heb taalgebruik van ‘Knokken voor Twee’ voor de televisie aangepast. Zij krijgen de brieven he. Pa of moe zegt tegen de kinderen: dat woord mag niet en even later wordt het op tv gezegd. Maar ja , ga eens op een Schoolplein luisteren. Dan hoor je nog wel erger.’’ Waarom is Karst van der Meulen (35) zo geïnteresseerd in kinderen en het maken van jeugdfilms? ,, Dat begon al heel Vroeg. Ik was altijd bezig met optreden. Verkleedpartijen bij mijn oma, poppenkast spelen, ik heb zelfs een diploma goochelen gehaald. Ik was stapelgek op circus. Ik wilde naar de toneelschool, tot mijn moeder op een dag thuis kwam van de kapper met een krantenbericht: filmacademie groeit naar volwassenheid. Toen wist ik het. Ik kocht een filmcameraatje en een tankje om de films te ontwikkelen. Daar kwam nog een belangrijke factor bij. Toen ik vijftien was namen mijn ouders een belangrijke stap in hun leven en begonnen een tehuis voor voogdij kinderen. Ik had ineens 21 broertjes en zusjes. Die kinderen hadden het niet gemakkelijk gehad en reageerden dat nogal eens af. Ik begreep dat niet en | mijn ouders legden me dan uit wat er met ze gebeurd was. Ik kreeg meer te horen van extreme situaties van kinderen dan, achteraf gezien, misschien goed voor me was. Op de filmacademie schreef ik een scenariootje over een situatie, waarin een moeder haar kind opzoekt in een tehuis. Dat onderwerp werd toen nog niet zoveel behandeld, het was 1969 ver voor films als ‘ Kramer versus Kramer’. Mijn leraar Anton Koolhaas was erg geïnteresseerd en heeft gezorgd dat de film in productie ging. Dat was mijn eerste, ik was toen 19 jaar. Echtscheiding Hoe meer Van der Meulen met kinderen ging werken, hoe groter zijn belangstelling voor hun wereld werd. Knokken voor Twee bijvoorbeeld gaat over kinderen die met echtscheiding van hun ouders te maken krijgen. ,,Ik merkte bij de kinderen waar ik mee werkte, angst en belangstelling voor dat onderwerp op.’’ Tot nu toe heeft hij maar een keer het filmverhaal op een boek gebaseerd, dat was de televisieserie ‘ De Zevensprong’, die hij voor de AVRO maakte. In veel kinderboeken worden grote wereldproblemen behandeld. Ik vindt dat niet geschikt voor een film. Het verhaal en de dialogen voor de films schrijft Van der Meulen samen met Piet Geelhoed. Als een verhaal vorm begint te krijgen, gaat hij op zoek naar de acteurs. ,,Dan ga ik alle scholen in ’t Gooi af. In een paar maanden tijd zie ik vierduizend kinderen en een half jaar voor we beginnen te draaien, weet ik wie ik hebben wil. Tot de zomervakantie ben ik dan bezig met die kinderen, om ze laten wennen aan het medium en aan elkaar. Dan maken we hier videofilmpjes, hoorspelletjes. Kinderen die schrijven dat ze auditie willen doen, vinden bij Van der Meulen geen gehoor. Wat er met Danny de Munck, het kindersterretje uit Ciske de Rat, is gebeurd, gunt hij geen van zijn kinderen. ,,Al is het met hem anders. Danny de Munck wilde zelf, die wil doorgaan in dat vak. Ik vraag me af of het goed is om aan de top te beginnen. Dan kun je alleen nog maar naar beneden. Ik hou de kinderen ook zoveel mogelijk buiten de publiciteit rond mijn films. Niemand krijgt ooit hun adres en met de ouders heb ik een schriftelijke overeenkomst, dat ik toestemming moet geven voor een interview of reclamespot. En die geef ik niet.’’ Privé-leraar Op de filmset van ‘Thomas en Senior’ is een caravan ingericht voor de twee hoofdrolspelers, Bart Steenbeek (13) en Karin van Ee (12). Op de dagen dat zij bij de opnamen zijn, maken ze tussendoor huiswerk onder leiding van een privé-leraar. Ze vinden al dat gedoe ‘ best wel leuk’. Of ze acteur willen worden? Karin zeker niet, Bart aarzelt wat: ,,Geen acteur, maar ik vind wat Tom | (Erisman) doet, met die lichten, veel leuker.’’ Het maken van een jeugdfilm is zeker niet goedkoper dan een film met alleen volwassenen acteurs. De wet laat niet toe, dat kinderen de hele dag werken, waardoor de opnamen langer duren. De hele kleintjes mogen maar drie uur per dag. ,,En bij oudere kinderen zit je weer met scholen”, zegt Karst van der Meulen. Toch houdt hij zich strikt aan de voorschriften. Ik werk nu zo’n twaalf jaar met de arbeidsinspectie samen en ik heb nooit moeilijkheden gehad. Zelfs niet toen ik de aanvragen voor deze film indiende. Dat was net in de tijd dat er zoveel te doen was omtrent Danny de Munck.” Naast de kinderen, die onder zijn regie wonderlijk goed spelen, treden in de films van Van der Meulen bekende acteurs op. In ‘Knokken voor Twee’ spelen Hein Boele, Anne-Wil Blankers en Peter Bos de rollen van de volwassenen. Is het moeilijk om bekende acteurs te krijgen? In het begin was het waanzinnig moeilijk, vooral ook vanwege het budget. Naarmate ik meer films gemaakt heb, werd dat makkelijker. Ik geloof niet dat er een Nederlandse acteur is die geen rol wil spelen in mijn films.” Jaloers In de film ‘Thomas en Senior’ is weer een belangrijke rol weggelegd voor Lex Goudsmit. Het is mijn vijfde film met Karst. Ik ben begonnen in Ferdinand en de Toverdrank,” zegt Goudsmit. Hij is een vakman, heeft gevoel voor komedie. Ik krijg de vrije hand, dat gaat prettig, je beïnvloedt elkaar. Ik hou van film. Het is grandioos zoals hij met de kinderen omgaat, het is uniek hoe hij ze zoekt, vindt, aan elkaar laat wennen. Als volwassen acteur moet je er wel rekening mee houden, dat een kind dat echt goed is, de scène steelt.” Jaloers? ,, Ik heb er geen moeite mee, ik gun het ze.” Voor Georgette Hagedoorn is het de eerste jeugdfilm en haar tweede speelfilm:.. Ik heb gespeeld in ‘Heb meelij Jet’. Die is gevallen als een baksteen. Het is wel wennen, in een film moet je toch anders acteren. In een film kom je niet toe aan het uitdiepen van je rol. En ik heb ook geen idee hoe ik er uitzie. Het gaat hier meer met een knipoog, zal ik maar zeggen. Maar ik ben allang blij dat ik eindelijk eens geen oma hoef te spelen. Een baronnes die met een pistool in haar tas rond loopt, is wel even iets anders. Maar het is toch ongelooflijk hoe zo’n jongen dat toch allemaal in zijn eentje doet en organiseert. Ik bewonder hem zo diep, zoals hij met die kinderen omgaat. Als veertig kinderen tegelijk een scène moeten spelen, is er al gauw eentje die dwars ligt. Dan moet je het vaker overdoen en hij blijft zo kalm! Toch spelen kinderen heel natuurlijk, het gaat zo makkelijk. Als hij roept: ‘springen’ dan springen ze. Ik denk al gauw: ja, maar is dat wel verantwoord?” |
Autocrossteam Soest maakt z'n filmdebuut Onbekende krant, oktober 1984. |
SOEST/AMERSFOORT - Het autocrossteam CTS uit Soest heeft zijn debuut gemaakt in de filmwereld. Het zorgde voor 2 standaardwagens en zes "specials". Ook de bemanning bestond
uit leden van CTS. Op het terrein van de Prins-Bernhard-kazerne in Amersfoort werden opnames gemaakt door Castor filmproducties uit Baarn voor de NCRV-jeugdserie "Thomas en Senior en de grote goudroof", die volgend jaar
op scherm gebracht zal worden. Het filmteam liet niets aan het toeval over, en zorgde ervoor dat het decor van de opnames niet in het minste verschilde van een echte autocross-happening. Een rennerskwartier, een omroepbus, een jurybus, twee eetkramen en een startveld, aan alles was gedacht. Omdat een officiële wedstrijd nu eenmaal niet gehouden mag worden zonder | een brandweerwagen, was ook daar voor gezorgd. Er hoefde slechts twee keer gestart te worden voordat de filmcrew tevreden was met dit onderdeel van de opnames. Ook werd er gefilmd tijdens de niet van echt te onderscheiden auto-race, hetgeen de filmers moesten bekopen met besmeurde kleding. Voor het klapstuk van de dag zorgde CTS-lid Ton Plekkepoel. Omdat een speciaal stuntteam op het laatste moment niet in de gelegenheid was om een stunt te volbrengen, nam hij het initiatief over. In plaats van gebruik te maken van de door het stuntteam ingebouwde rolbars en veiligheidsriemen, stapte hij slechts in het gezelschap van zijn helm de auto in. Met een snelheid van 80 kilometer per uur reed hij op een op de kop liggende wagen af, die na de voorgeprogrammeerde botsing weer op de pootjes terecht kwam. |
Soester crossteam speelt mee in Thomas en Senior De Gooi en Eemlander, dinsdag 2 oktober 1984. |
SOEST - Het Cross Team Soest (CTS) speelt een rol in de speelfilm annex jeugdserie Thomas en Senior, waarvoor momenteel in de regio de opnamen worden gemaakt door het Baarnse
bedrijf Castor Films. Zaterdag haalde de Soesterberger Ton Plekkepoel een stunt uit waarvoor eigenlijk een Rotterdams stuntteam was uitgenodigd. Op een terrein achter de Prins Bernhard Kazerne in Amersfoort was een rennerskwartier ingericht, er stond een omroepbus, een jurybus, twee eetkramen en dergelijke. Alles leek net echt. Het CTS zorgde voor de wagens en de rijders. Er waren zes specials en twee standaard wagens. De Soesterbergse brandweer stelde een wagen met twee brandweerlieden beschikbaar. De tweede opname van de start van de namaak-wedstrijd was direct al bruikbaar. Vervolgens moest er worden gestunt. Het speciaal aangerukte team kreeg het | niet voor elkaar wat Ton Plekkepoel wel lukte. In een eigenlijk niet speciaal hiervoor geprepareerde wagen ging hij de baan op. Hij moest recht in een auto rijden die ondersteboven lag.
Dat deed hij met een snelheid van zo'n tachtig kilometer per uur. De geraakte wagen draaide honderdtachtig graden en kwam weer op de wielen terecht. Vijftig meter verder kwam Plekkepoel tot stilstand. Zodra hij uit de auto was
zei hij: "Zo hoort het en niet anders". De leden van het stuntteam werden plotseling niet meer waargenomen. De overige wedstrijdbeelden moeten ook overtuigend kunnen overkomen. Zelfs de cameramensen zaten van top tot teen onder het zand. 's Morgens om half negen begon men al en 's avonds om acht uur konden regisseur Karst van der Meulen en de zijnen hun boeltje inpakken. Zaterdag moet het CTS weer echt in actie komen. Dan staat een competitiecross in Garderbroek op het programma. |
Jeugdfilmmaker past goed op z'n kinderen Algemeen Dagblad, 28 november 1984. |
Karst van der Meulen wil van spelertjes geen sterren maken door STEVEN GELDER SOEST - Je staat vreemd te kijken als je een zandweg even buiten Soest oploopt en ziet dat daar Georgette Hagendoorn haar collega acteur Lex Goudsmit met een pistool bedreigt. Het grauwe weer en de zachtjes druppelende regen geven het schouwspel iets lugubers. Een aantal voorbijgangers blijft staan om te kijken wat er gaande is want het wemelt van de politieagenten. Gelukkig maakt de grote hoeveelheid opgestelde apparatuur, zoals lampen, camera's en microfoons, duidelijk dat het hier gaat om filmopnamen. | ● Een scène uit ze zevendelige televisieserie Thomas en sr, die Karst van der Meulen voor de NCRV opneemt. Georgette Hagendoorn houdt Lex Goudsmit onder schot. foto's André Verheul | ● Regisseur Karst van der Meulen |
Het zijn de opnamen voor de televisieserie Thomas en Senior en de gelijktijdig te maken speelfilm Thomas en Senior op het spoor van Brute Berend, de nieuwste produkten van een van de
beste kinderfilmmakers van Nederland: Karst van der Meulen. GOEDE KRITIEKEN Zonder al te veel concurrentie in zijn genre maakte Karst van der Meulen de afgelopen twaalf jaar zes bioscoopfilms voor en met kinderen. Hij kreeg vaak goede kritieken om het volwassen produkt dat hij maakte. Vooral in het buitenland heeft Van der Meulen succes met zijn films. Zo werd de film Knokken voor twee, die de NCRV-televisie uitzendt, bekroond in India. "Die prijzen zijn niet zo belangrijk", zegt Karst van der Meulen. "Ik heb in Calcutta en Moskou in grote zalen gezeten, waar mijn films voor kinderen werden vertoond. Als je ziet dat die kinderen, met een hele andere achtergrond en cultuur, op dezelfde situaties reageren als de Nederlandse jongeren, dan geeft dat een raar gevoel. Dat ze aan de andere kant van de wereld zaken herkennen, waarvan je hoopt dat ze er iets aan hebben of mee doen". MOEILIJKER Toch wordt het voor Karst van der Meulen steeds moeilijker om jeugdfilms te maken. Financieel is het bijna niet haalbaar meer. Vandaar dat de cineast heeft gekozen voor het gelijktijdig maken van een serie en een | film. Zo kan hij op dezelfde lokaties met bijna dezelfde acteurs goedkoper werken. Volgend najaar is de zevendelige serie die nu wordt opgenomen bij de NCRV-televisie te zien. Het vervolgverhaal komt pas in december volgend jaar in de bioscopen. "Het verhaal is een parodie op een crime story, vrij hard en met veel actie", legt de maker uit. "De laatste jaren kreeg ik het stempel van de man die in zijn films problemen wilde aanpakken. Ik weet alleen niet of ik daarmee de kinderen de bioscoop in krijg. Ik wilde ook niet in die hoek blijven zitten, ik wilde wel iets luchtigers maken". Hoewel Van der Meulen beweert dat er voor hem geen verschil bestaat tussen een kinderfilm of een film voor volwassenen, geeft hij toe dat je wel anders moet werken. "In een vroeg stadium ga ik een aantal scholen af op zoek naar kinderen, die géén acteur willen worden. Kinderen die schrijven dat ze auditie willen doen, krijgen bij mij meestal geen gehoor. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de filmcarrière van zo'n kind en ik zal ook niemand in die richting stimuleren. Ik wil perse geen sterretjes maken. "Voor Danny de Munk vind ik het ook heel triest. Nu geniet hij er nog van, maar wat wordt het later? Misschien wordt hij wel de grootste acteur van Nederland, maar dan denk ik toch dat je anders moet beginnen. Hij is meteen aan de top begonnen en dan kun je alleen nog maar naar beneden. Ik houd de kinderen ook | zo veel mogelijk buiten de publiciteit rond mijn films. "Kinderen zijn heel gevoelig voor dingen die tijdens de opnamen gebeuren. Dat is ook de reden waarom ik vanuit een spelletjessituatie werk. Een kind speelt het beste als hij niet speelt. Ik vertel van tevoren nooit hoe ze moeten spelen want dan is het niet nieuw meer". Van der Meulen staat ook bij de Arbeidsinspectie bekend om zijn zorgvuldige manier van omspringen met jeugdige acteurs. Op de filmset staat de kinderen een eigen caravan ter beschikking. Daar wordt tussen de opnamen door huiswerk gemaakt onder leiding van een privé-onderwijzer. Het zijn echter niet alleen de kinderen die gebruik maken van de caravan. Ook Lex Goudsmit - hij speelt de rol van Senior - zit die middag, als hij even niets te doen heeft, rustig een boek te lezen en naar muziek te luisteren. PRETTIG "Als professionele acteur moet je vaak op je tenen gaan staan om met kinderen te kunnen spelen. Ze stelen heel gemakkelijk de show als ze een beetje aardig spelen. Dit is mijn vijfde film met Karst. Het is met hem heel prettig werken omdat ik de vrije hand krijg. Daardoor beïnvloed je elkaar ook weer. Het is ook grandioos zoals hij met kinderen omgaat, ze bij elkaar zoekt en ze aan elkaar laat wennen". Voor Georgette Hagendoorn is het meespelen in een kinderfilm een hele nieuwe belevenis. Zij | speelt in de tv-serie een barones die zich bezighoudt met dieren, maar ook met
pistolen rondloopt. In de bioscoopfilm speelt ze echter niet mee. "Ik vind het heel leuk om mee te doen, maar je zou dan eigenlijk 's avonds niets te doen moeten hebben. Nu moet ik na de opnamen naar huis om op tijd te zijn voor de voorstelling van Evenaar waar ik ook in mee speel. En 's ochtends moet je weer vroeg op voor de opnamen van Thomas en Senior. Hoe Karst het volhoudt begrijp ik niet. Hij moet van ijzer zijn. "Nee hoor ik blijf toneelspelen. Als je dat meer dan 54 jaar hebt gedaan, laat je dat niet zo makkelijk meer vallen. Na die tomatengooierij in de jaren zestig, mag er tegenwoordig gelukkig weer gewoon gespeeld worden. De mensen die komen kijken willen een traan wegpinken, emoties doormaken en dat mag weer. HEERLIJK "Als je met kinderen werkt, moet je het vertrouwen van hen hebben," vertelt de actrice. Is dat eenmaal zo, dat heb je een heerlijke tijd met hen. Het is wel zo dat kinderen je heel hard de waarheid kunnen zeggen. Maar ook al leven we in een moderne wereld, de kinderen zijn nog hetzelfde als vroeger. Hoewel, je krijgt soms wel het idee dat ze bij hun geboorte in plaats van een luier een spandoek om krijgen. Ze moeten zich meteen manifesteren." |
BEELDSPRAAK door Ton Oliemuller Jonge Bart en oude rot Lex speuren als Thomas en Senior Leidsche Courant, 23 september 1985. |
Zeshonderd maal hetzelfde gesprek heeft regisseur Karst van der Meulen moeten voeren met een ouderpaar. Dit met geen ander oogmerk dan een jongen te vinden voor de titelrol in zijn nieuwe tv-serie "Thomas en Senior", die als thriller
voor jong en oud vanaf dinsdag 1 oktober op NCRV-tv in zeven afleveringen op het scherm gaat. Daar kwam uiteindelijk Bart Steenbeek uit, scholier, ogenschijnlijk een bedaarde jongen, met niets van James Bond in zich, maar wel een gedecideerd type zodra hij als Thomas zijn spel voor de camera moet spelen. Aan zijn zijde vindt hij "Senior", in de persoon van Lex Goudsmit, zo weggelopen uit Sesamstraat, een daadkrachtige, maar tegelijk ook filosofische detective, oude rot bovendien in het acteursvak. Tesamen en in vereniging rollen zij een boevenbende op, maar dan zijn we zeven weken verder. Het idee voor deze serie leefde ooit in het brein van Lex Goudsmit zelf. Die schijnt zich ooit te hebben laten ontvallen: "Ik zou best eens een rol willen spelen van een dromerige speurder, die mensen doorziet, criminele trekjes ontmaskert en op die wijze de misdaad in het stof laat bijten." Regisseur Karst v.d. Meulen, al jaren werkend voor de NCRV met series als "De Vliegende Autobus" en "Martijn en de magiër", pakte die gedachte op en liep ermee naar tekstschrijver Piet Geelhoed. Hij hield zich daarbij aan de aanwijzingen van Ruud Kers, de man achter de tv-spelen van de NCRV. Het moest om een misdaadkomedie voor het hele gezin gaan, spanning en avontuur op niveau, met hier en daar een vleugje humor, want de boog van de tv-kijker kan niet altijd op misdaad gespannen staan. Intussen maakte Ruud Keers het nodige toneeltalent warm voor een rol in deze serie. Hij kwam uit de bus met gevestigde namen als Henk van Ulsen, Georgette Hagedoorn als een prikkelpoppie van een barones, Carol van Herwijnen, Hugo Koolschijn, Joost Prinsen, Els Ingeborg Smits en Jan Simon Minkema. Hij zocht gelijk naar leuke lokaties en kwam terecht in geheime bergplaatsen met Faraobeelden, geliegde pleisterplek voor de internationale onderwereld, en in een supermarkt, waar temidden van winkelende dames niet zonder humor Thomas en Senior elkaar in het oog krijgen bij de bestrijding van de misdaad. Nadien worden die twee gezworen kameraden, maar dan moet het brein achter de halsmisdrijven nog opgespoord worden. Danny-effect Karst is dan wel druk geweest met het vinden van de geschikte jeugdrol, maar | is hij die eenmaal gevonden hebbend niet bang voor het Danny-effect, krijg allemaal de klere? Karst: "Bart zingt in mijn tv-serie en in mijn film geen liedje. Dat komt dus ook niet op single en niet op Hilversum 3. Als er reclame wordt gemaakt, dan doen we dat voor de film, niet voor Bart. Als ik een jongere zoek voor een rol, dan doe ik dat om een goede film te maken en niet om zo'n jeugdtalent als een ster ten hemel verheffen. Ik voel me verantwoordelijk. Ga als een vader met zo'n jongere om. Een filmrol spelen is veeleisend werk en in de tijd van de opnamen voel ik me als een vader aanspreekbaar voor zo'n jongere. Ik neem een stukje verantwoordelijkheid van de ouders over. Daarom praat ik met die ouders. Als er ouders zijn, die een ster van hun kind willen maken, en dat komt voor, dan laat ik zo'n kind schieten. Hoe ik vaststel of ik met ambitieuze ouders heb te maken? Dat is gemakkelijk. Zodra een vader of een moeder bij mij informeert wat het schuift, ben ik al weg. Bart Steenbeek zou later best eens acteur kunnen worden of voor een rol kunnen worden gevraagd door een andere regisseur die hem in mijn film heeft gezien. Maar hoe voortreffelijk een jongere er bij mij als acteur ook uitkomt, ik zal hem of haar nooit voor een tweede keer vragen. Dan ga ik opnieuw naar een ander zoeken, hoe tijdrovend of vermoeiend dit ook is, mede gezien het aantal gesprekken dat je met de ouders voert en dat in de honderden loopt. Ik vertel van Bart Steenbeek alleen maar de naam, zeg niet waar hij woont, onder welk telefoonnummer is te bereiken of op welke school hij zit. Ik hou de pers van hem af en sta ook geen interviews met Bart toe. Buiten de film is Bart een doodgewone scholier, die moet blokken om van die school iets te maken. De ouders van Bart krijgen hun zoon van mij terug in dezelfde staat als waarin ik hem heb meegekregen". Tweede vader Op die manier zorgt Karst voor Bart als een tweede vader. Maar hij niet alleen. Lex Goudsmit kwijt zich al met evenveel fantasie van die rol. Moet Bart geïnterviewd worden? Dat kan. Hij legt beschermend zijn arm om Bart heen en zegt: "Bart, ze willen van alles van ons weten over je acteur-zijn. Dan zullen wij de pers even te woord staan. Acteren is een vak voor liefhebbers. Een acteur heeft graag werk. Dat hebben we nu. Een acteur wil graag ook een mooie rol en een goede regisseur. Dan hebben we alle twee precies gekregen wat we wilden. | Verder moet de pers zelf maar oordelen of we ons werk goed hebben gedaan. Aan de schrijver en regisseur heeft het niet gelegen". Later in een vertrouwelijker sfeer vertelde Lex Goudsmit, dat Karst v.d. Meulen, samen met de NCRV, een opzet heeft ontwikkeld, om tegelijk met de opnamen voor de
tv-serie een film met een ander verhaal over dezelfde personages en met dezelfde titel "Thomas en Senior" te maken. Dat drukt de kosten, omdat die film de bioscoop in gaat, na de laatste aflevering van de tv-serie. Vertelt Lex: "Dat betekent, dat je tijdens de opnamen voortdurend met twee draaiboeken tegelijk bezig bent. Twee soorten teksten spelen door je hoofd heen. Als je je kop daar niet bij houdt, zeg je nog de verkeerde dingen ook. Ik begrijp wel, dat Karst op die manier efficiënt kan werken en voor niet al te hoge kosten komt te staan, maar daarbij wordt ook heel wat van de acteurs gevergd. Daarin hebben Karst en ik Bart moeten opvangen". Bart en Lex en Karst vormden zaterdag het middelpunt van een feestelijk gebeuren, de vertoning in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg van de tv-serie voor alle overige acteurs en belangstellenden. Daar werden ook enkele korte tv-verhalen vertoond, die NCRV-tv heeft gemaakt naar aanleiding van door kinderen ingezonden verhalen. Daar kwamen er 2000 van binnen, alles tussen misdaad, huiselijk en romantiek, die stuk voor stuk zijn gelezen en op kwaliteit beoordeeld. Daarvan is een reeks gemaakt, resultaat van de scenariowedstrijd voor kinderen, die te beginnen vrijdag zal worden uitgezonden, en nadien op een aantal dinsdagmiddagen. De jonge schrijvers van deze verhalen waren ook naar Utrecht gehaald, waar ze de onderscheiding van de Gouden Paperclip, naar de titel van het NCRV-jeugdorgaan, ontvingen uit handen van Marlous Fluitsma, die zelf ook een rol speelt in een van de verhalen. De jonge schrijvers en schrijfsters spelen ook zelf bijna allemaal een rol in deze verhalen, vooral omdat zij overwegend toch hun eigen ervaringen hebben neergeschreven, zo uit het eigen leven gegrepen verhalen. Behalve Bart Steenbeek lopen er op die manier nog meer jonge artiesten rond met speelse namen als Mariska, Silvin, Ingrid en Teuntje, net als Bart namen en gezichten om te onthouden, mits niet aan persoonsverheerlijking wordt gedaan. Daar is het de NCRV om begonnen. Het gaat om het tv-spel en niet om de knikkers. |
'Thomas en Senior op televisie en in de bioscoop Zeister Courant, 1 oktober 1985. |
(Van onze rtv-redaktie) "Thomas en Senior" is de nieuwste produktie van Karst van der Meulen, die vanaf vanavond in zeven delen wordt uitgezonden. Het is voor het eerst dat deze kinderfilmmaker voor een andere vorm van produceren heeft gekozen. Omdat hij te weinig publiek trekt in de bioscoop heeft hij de film 'Thomas en Senior' zo gemaakt dat hij zowel in de bioscoop als op televisie vertoond kan worden. De eerste zeven delen komen op de televisie en in december wordt het vervolg in de bioscoop gedraaid. Niet eenvoudig volgens Karst van der Meulen: "Het bezwaar van een bioscoopfilm die tegelijk als televisieproductie wordt opgezet is dat je beide media tekort doet. | Ik zocht een vorm waarin ik dat probleem kon omzeilen en toch die noodzakelijke combinatie kon maken. Een televisieserie moet je anders opbouwen. Ieder deel, dat vijfentwintig minuten duurt, moet in een climax eindigen en in het
volgende deel moet je daar weer op terugkomen." "Thomas en Senior" is een misdaadverhaal met de twaalfjarige Thomas die per ongeluk getuige is van een winkeldiefstal. Later ontmoet hij een oude man (Senior) die ook het slachtoffer is geworden van een winkeldiefstal. Samen gaan ze op zoek naar de winkeldieven. En wat ze op die speurtocht ontdekken is heel wat ernstiger dan een winkeldiefstal. (Nederland 1, 19.00 uur). |
Misdaadkomedie voor de jeugd van Karst van der Meulen Thomas en Senior verkijken zich op bende winkeldieven Telegraaf, 1 oktober 1985. |
Vanavond begint de NCRV met de eerste spannende aflevering van de nieuwe 7-delige jeugdserie "Thomas en Senior" van Karst van der Meulen. Dat belooft weer zeven weken lang puur kijkplezier voor het hele gezin,
want ook deze nieuwe misdaadkomedie van de maker van Peter en de vliegende autobus, Martijn en de Magiër, De bende van hiernaast en De Zevensprong, is weer van hoog niveau. Dat niveau van Van der Meulens jeugdfilms en tv-series wordt overigens niet alleen in Nederland erkend maar in vrijwel alle landen van Europa. Zijn bioscoopfilms gooien met name in Oostbloklanden hoge ogen en zijn tv-series "De Zevensprong" en "Knokken voor twee" zijn tot in Scandinavië op de tv vertoond. Ook voor "Thomas en Senior" bestaat al veel belangstelling in het buitenland. Het verhaal van "Thomas en Senior", dat Karst van der Meulen met Piet Geelhoed schreef, draait om een jongen van 12 en een oude man. Ze wonen allebei nog maar net in hun nieuwe woonplaats en lopen allebei een beetje met hun ziel onder hun | arm. Thomas (Bart Steenbeek) heeft zomervakantie en nog geen nieuwe vriendjes, en Senior (Lex Goudsmit) is net zijn vrouw kwijt geraakt. Het toeval brengt hen bij elkaar juist op het moment dat een bende dieven toeslaat in de supermarkt. Samen besluiten ze de winkeldieven te ontmaskeren. Maar tijdens hun speurtocht krijgen ze - zonder dat ze het in de gaten hebben - te maken met veel zwaardere misdadigers. Deze hebben het voorzien op de goudschat die een Nederlandse archeoloog (Henk van Ulsen) in een Egyptische grafkelder heeft gevonden en die bij wijze van hoge uitzondering in Amsterdam zal worden geëxposeerd. De tegenstelling tussen de nietsontziende misdadigers en de argeloze Thomas en Senior leidt tot spannende maar ook zeer komische situaties. Karst van der Meulen is er een meester in kleine misverstanden te laten escaleren tot krankzinnige gebeurtenissen. Hij bewijst ook in deze jeugdserie weer dat er geen hard en grof geweld voor nodig is om de aandacht gespannen te houden. Door ook herkenbare familiescenes op te nemen en dagelijkse pleziertjes en verdrietjes te laten zien, geeft hij de jonge kijkers volop kansen zich te | identificeren met de hoofdpersonen. Het geeft hun het idee dat eigenlijk iedereen zo'n avontuur zou kunnen meemaken... Speelfilm Wie na de serie, die tot 11 november te zien is, wil weten hoe het verder gaat met Thomas en Senior, kan vanaf 21 november naar de bioscoop. Karst van der Meulen heeft namelijk in één moeite door ook nog een speelfilm opgenomen over het tweetal. Die film "Thomas en Senior op het spoor van Brute Berend" bevat weer een totaal ander avontuur van de twee speurneuzen. Voor de nu 14-jarige Bart Steenbeek, die de rol van Thomas speelt, duurden de opnamen van serie plus film (totaal drie maanden) te lang om even in zijn zomervakantie af te ronden. Daarom werd er een privé-onderwijzer gehuurd voor de scholier van de St. Jans Mavo in Laren, die tijdens de tekenles door Karst van der Maulen werd "ontdekt". In een camper die bij de opnamen werd geplaatst, zorgde deze ervoor dat Bart niet achter kwam bij zijn lessen. |
Nieuwe TV-serie van zeven delen iedere dinsdagavond bij de NCRV Thomas en Senior: ontspannen misdaadkomedie voor de jeugd Limburgs Dagblad, 1 oktober 1985. |
(van onze RTV-redactie) HILVERSUM - "Heel lang ben ik in mijn produkties met emoties beziggeweest. Voor deze nieuwe serie is bewust gekozen voor een lekker ontspannen misdaadkomedie, waarin de verwarring continu ten top wordt gevoerd". Karst van der Meulen, de inmiddels ook in het buitenland ontdekte cineast van de op jeugd gerichte produkties, staat aan de vooravond van een nieuw avontuur. De NCRV-televisie begint vandaag met de uitzending van de zevendelige serie "Thomas en Senior", een oorspronkelijk verhaal, dat Van der Meulen samen met Piet Geelhoed bedacht en ontwikkelde. Het avontuurlijke schuilt niet zozeer in die televisieserie, dan wel in de nogal curieuze combinatie met een speelfilm, die meteen na de vertoning van de serie in de bioscopen te zien zal zijn. In die speelfilm zullen weliswaar dezelfde hoofdpersonen aan het werk zijn, maar het verhaal staat geheel op zichzelf en heeft de titel "Thomas en Senior op het spoor van Brute Berend" meegekregen. Combinatie Karst van der Meulen: "Ik ben vreselijk benieuwd, hoe die combinatie uitpakt. In ons land is er nog geen ervaring opgedaan en voor zover we hebben kunnen nagaan, bestaat er ook in het | buitenland nog niet zoiets. Een van de belangrijkste
voordelen was voor ons het in aanzienlijke mate drukken van de produktiekosten door beide projecten tegelijk te filmen. Zowel de tv-serie als de bioscoopfilm hebben we in vier maanden tijd opgenomen". De eerder op het NCRV-scherm verschenen serie 'Knokken voor Twee' kreeg weliswaar ook een bioscoopversie mee maar die werd voor de tv-serie uitgebracht. Van der Meulen: "Knokken voor Twee heeft het in de bioscoop niet goed gedaan. Het publiek heeft duidelijk nog een bepaalde angst om met het thema scheiden te worden geconfronteerd in de bioscoop. Dezelfde problematiek blijkt veel beter te worden opgepikt vanaf het tv-scherm. We hebben dat gemerkt aan talrijke positieve reacties op de serie. Ook in het buitenland is de tv-serie goed gevallen. We hebben "Knokken voor Twee" inmiddels verkocht aan tv-stations in Scandinavië, Duitsland, alle Oostbloklanden, Italië en Zwitserland." In "Thomas en Senior" spelen Lex Goudsmit en de 13-jarige Bart Steenbeek de hoofdrollen. Het tweetal beleeft de waanzinnigste avonturen, waarbij door de makers bewust is gestreefd naar de bediening van een zo breed mogelijke leeftijdsgroep. Karst van der Meulen heeft bij de verfilming, evenals in al zijn voorgaande produkties, de opnamen laten zien aan kinderen, ook in een stadium dat er nog iets gewijzigd kon worden. De | opzet van het verhaal en de wijze, waarop Goudsmit en de jeugdige Steenbeek hun rollen invullen lijken alle elementen in zich te dragen voor een verlangen naar meer als de serie
afgelopen zal zijn. Voor Van der Meulen staat het echter nu al vast, dat van een eventuele vervolgserie geen sprake kan zijn. "We hebben heel bewust gekozen voor een eenmalig project. De tv-serie en de bioscoopfilm en daarmee is het afgelopen. Dat heeft te maken met de verantwoordelijkheid, die ik voel ten opzichte van de kinderen waarmee ik werk. Een jongen als Bart Steenbeek heeft er niet om gevraagd een ster te worden. Door zo'n serie krijgt hij toch al te maken met het fenomeen plotselinge bekendheid en dat begeleiden wij dan ook altijd zeer serieus. Maar als je met zo'n jongen door zou gaan kan de boel gemakkelijk uit de hand lopen en daarvoor kan ik de verantwoordelijkheid niet dragen." De serie, die op diverse Gooise lokaties werd opgenomen, is door Tonny Eyk van muziek voorzien. Overige rollen worden onder meer vertolkt door Georgette Hagendoorn, Eric Meyer en Henk van Ulsen (Nederland 1, 19:00 uur, de overige zes delen steeds op dinsdag met een wekelijkse frequentie op hetzelfde net en hetzelfde tijdstip). |